Saturday 6 February 2016

HDMI (High Definition Multimedia Interface)



Definisi

HDMI (High Definition Multimedia Interface) atau dalam bahasa melayu dipanggil Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi ialah antaramuka penyambungan audio / video yang digunakan untuk memancarkan stream digital yang besar dan tidak boleh dimampatkan.

HDMI menyambungkan sumber audio / video digital yang menggunakan DRM, seperti set-top box, pemain cakera Blu-ray, laptop, konsol permainan video, atau penerima AV, kepada peranti audio digital yang serasi, seperti televisyen digital (DTV). HDMI muncul pada tahun 2006 dalam kamera video HDTV dan kamera digital yang canggih.

HDMI dijadikan alternative DRM kepada piawai analog pengguna seperti (kabel sepaksi), video komposit, S-Video, SCART, video komponen dan VGA, serta piawaian digital seperti DVI (DVI-D dan DVI-I). Pengedaran HDMI dijangka mengatasi pengedaran Antara Muka Visual Digital (DVI) pada tahun 2008 dengan bantuan pengedaran oleh pasaran elektronik pengguna (consumer electronics, CE).

Connectors

Terdapat lima jenis HDMI penyambung. Jenis A / B ditakrifkan dalam spesifikasi HDMI 1,0 , jenis C ditakrifkan dalam HDMI 1.3 , dan jenis D / E ditakrifkan dalam HDMI 1.4 .

Jenis A
Plug (lelaki) penyambung luar dimensi 13.9 mm × 4.45 mm, dan bekas muatan (wanita) penyambung dalam dimensi 14 mm × 4.55 mm. Terdapat 19 pin, dengan lebar jalur untuk membawa semua DTV, SDTV dan HDTV mod . Ia adalah serasi dengan elektrik single-link DVI-D.

Jenis B
Penyambung ini ialah 21.2 mm × 4.45 mm dan mempunyai 29 pin, membawa enam pasangan berlainan bukannya tiga, untuk kegunaan resolusi tinggi yang memaparkan masa depan seperti WQXGA (3840 × 2400). [94] [95] Ia adalah elektrik bersesuaian dengan dual-link DVI-D, tetapi masih belum digunakan dalam mana-mana produk. [94] [96] Walau bagaimanapun, penggunaan tambahan tiga pasang berlainan dikhaskan pada 1,3 spesifikasi. Ini sektor pasaran mungkin digantikan dengan DisplayPort.

Jenis C
Ini penyambung mini yang lebih kecil daripada jenis plug A, berukuran 10.42 mm × 2.42 mm tetapi mempunyai konfigurasi 19-pin yang sama. Ia bertujuan untuk peranti mudah alih. [4] Perbezaan adalah bahawa semua isyarat positif pasangan pembezaan ditukar dengan perisai mereka yang sepadan, DDC / Ground CEC ditugaskan untuk pin 13 dan bukannya pin 17, dan pin yang dikhaskan adalah 17 dan bukannya pin 14. [100] Jenis penyambung C Mini boleh disambungkan ke jenis penyambung menggunakan kabel Jenis A-to-C.

Jenis D
Ini penyambung mikro mengecutkan saiz penyambung untuk sesuatu yang menyerupai penyambung mikro USB, berukuran 6.4 mm × 2.8 mm [103] Sebagai perbandingan, penyambung mikro USB adalah 6.85 mm × 1.8 mm dan USB Jenis penyambung A ialah 11.5 mm × 4.5 mm. Ia mengekalkan standard 19 pin jenis A dan C, tetapi tugasan pin adalah berbeza daripada kedua-duanya.

Jenis E
Sistem Sambungan Automotif mempunyai tab pengunci untuk menjaga kabel dari bergetar longgar dan perlindungan untuk membantu mengelakkan kelembapan dan kekotoran daripada mengganggu isyarat. untuk menggantikan penyambung disediakan untuk menyambung kabel pengguna standard jenis automotif

No comments:

Post a Comment