Tujuannya adalah untuk salinan
hardcopy, rujuakan tanpa computer, kegunaan luar pejabat, kertas kerja, majikan
sbnya.
1. Buka tab ‘Create’
2. Anda
boleh memilih mana-mana report yang anda mahukan. Contohnya, saya memilih
‘Report Wizard’ untuk membuat laporan (report) bagi jadual Basikal seperti
gambar rajah di bawah.
3. Klik
pada ‘Report Wizard’ dan pilih mana-mana medan untuk dimasukkan ke dalam
laporan (report). Contohnya, saya pilih Basikal, Harga, Jenis.
4. Klik ‘Next’, anda boleh memilih mana-mana medan untuk
dimasukkan. Contohnya, saya pilih Basikal, Harga, Jenis.
5. Kemudian klik ‘Next’ lagi sampai di bahagian layout. Anda boleh memlih mana-mana layout seperti ‘Stepped’, ‘Block’, ‘Outline’. Anda juga boleh mengubah Orientation dengan memilih ‘Potrait’ atau ‘Landscape’.
6. Then klik ‘Finish’. Paparan laporan (report) akan keluar seperti gambar rajah berikut :-
No comments:
Post a Comment