Monday 4 January 2016

QUERY



Definisi 

Query adalah cara untuk mendapatkan semula maklumat daripada pangkalan data (database). Pertanyaan terdiri daripada soalan yang dikemukakan kepada pangkalan data dalam format yang telah ditetapkan. Kebanyakkan sistem pengurusan pangkalan data (Database Management System) menggunakan Structured Query Language (SQL) iaitu mengikut format pertanyaan standard.

Query digunakan untuk mencari dan menyusun data dari satu jadual atau lebih jadual. Fungsi query (pertanyaan) dapat digambarkan seperti bertanya soalan dengan lebih terperinci tentang pangkalan data anda. Apabila anda membina pertanyaan dalam sesebuah pangkalan data, anda perlulah menentukan syarat carian yang khusus untuk memudahkan mencari data yang anda mahukan.

Query (pertanyaan) adalah jauh lebih teliti daripada carian mudah yang anda jalankan di dalam jadual anda. Walaupun carian mudah dapat membantu anda dalam mencari data pengguna, tetapi anda tetap perlu menggunakan fungsi query (pertanyaan) untuk mencari maklumat lengkap setiap pelanggan yang menjalankan urusniaga dalam masa tertentu. Query (pertanyaan) yang dicipta dengan baik boleh memberikan maklumat yang perlukan kerana fungsi pertanyaan ini memudahkan mencari maklumat yang mungkin tidak dapat untuk anda cari hanya dengan mencari melalui data dalam jadual anda.

Kegunaan Query

Query ini digunakan untuk menampilkan suatu data dari pangkalan data (database) dimana data itu diambil dari jadual-jadual (table-table)  yang ada di pangkalan data (database), namun tidak semua jadual (table) itu bersesuaian dengan data yang kita inginkan.

  • Query adalah suatu extracting data dari suatu database dan menampilkannya untuk “pengolahan” lebih lanjut.
  • Query adalah pertanyaan atau permintaan informasi tertentu dari sebuah basisdata yang ditulis dalam format tertentu.
  • Query adalah perintah-perintah untuk mengakses data pada sistem basis data.

Jenis QUERY di Access

  • Select query adalah jenis query yang paling umum. Query ini mengambil data dari satu atau lebih jadual (table) dan menampilkan hasilnya dalam bentuk datasheet dimana anda dapat mengemaskini rekod. Anda juga dapat menggunakan select query untuk menyatukan data dan menghitung jumlah dengan jumlah, menghitung dengan mengira, menghitung rata-rata, dan menghitung total.
  • Query parameter adalah ketika query dijalankan akan menampilkan kotak dialog yang meminta anda untuk mengisi parameter atau nilai variabel, seperti kriteria untuk mengambil record atau nilai yang ingin anda masukkan dalam data. Anda dapat merancang query yang meminta anda untuk memasukkan lebih dari satu informasi, misalnya, anda dapat merancang parameter query untuk dua bahagian. Akses kemudian dapat mengambil semua record yang berada diantara dua bahagian.
  • Anda menggunakan crosstab query untuk menghitung data agar analisis data lebih mudah. Crosstab query menghitung jumlah sum, rata-rata, jumlah count, atau jenis lain dari total data yang dikumpulkan oleh dua jenis maklumat – satu di sisi kiri dari datasheet dan yang lain di bahagian atas.


Pilih hanya satu pertanyaan untuk mendapatkan semula data pertanyaan tadi. Pertanyaan tindakan boleh meminta operasi tambahan ke atas data, seperti kemasukan, mengemaskini, atau pembuangan. Bahasa yang digunakan untuk berinteraksi dengan pangkalan data yang dikenali sebagai bahasa pertanyaan, di mana Bahasa Pertanyaan itu berstruktur (SQL) yang terkenal.

No comments:

Post a Comment